شادوبن چیست

شادوبن نوعی جریمه اینترنتی است که برای تنبیه کاربران پلتفرم‌های مختلف اعمال می‌شود. زمانی که شادوبن رخ می‌دهد، ممکن بدون دریافت هیچ‌گونه هشدار پست‌ها و فعالیت‌های شما برای سایر افراد قابل مشاهده نباشد. در این حالت شما محتوای خود را مشاهده می‌کنید، اما نمی‌دانید چه تعدادی قادر هستند فعالیت‌های شما را ببینند. با وجود این‌که بسیاری از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند از شادوبن برای تنبیه کاربرانشان استفاده نمی‌کنند، اما ممکن است حتی شما نیز تا کنون تحت تأثیر شادوبن برای مدتی نتوانسته باشید محتوای مورد نظرتان را در یک پلتفرم خاص منتشر کنید و بازخورد واقعی دریافت کنید. اگر بنا به دلایلی شک دارید که شادوبن شده‌اید یا خیر، می‌توانید با مراجعه به قوانین پلتفرم مورد نظر فعالیت‌های خود را در چند روز گذشته بازبینی کنید. گاهی اوقات نیز شادوبن بسیار تصادفی انجام می‌شود. این بدان معناست که شما هیچ‌گونه فعالیت خارج از قانونی انجام نداده‌اید و هیچ دلیل منطقی و عقلانی به جز تصمیمات مدیران شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، تیک‌تاک و یوتیوب پلتفرم‌های پرطرف‌داری هستند که کاربران خود را به دلایل مختلف شادوبن می‌کنند. صرف نظر از این‌که شادوبن تصادفی است یا بر اساس فعالیت‌های شما رخ داده است، قرار است با یکدیگر در این پست شادوبن را در یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اینترنتی بررسی کنیم و در ادامه با چند روش ساده از شادوبن جلوگیری کنیم و فعالیت خود را در اینترنت دچار مشکل نکنیم. با فالو با ما همراه باشید تا شادوبن اینستاگرام را با هم مرور کنیم.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
رمز افزایش فالوور در اینستاگرام

شادوبن چیست

شادوبن اینستاگرام (shadowban) چیست

به طور کلی اینستاگرام در سیاست‌ها و قوانین خود به وضوح اعلام می‌کند که پست‌ها و استوری‌هایی که محتوای آن‌ها ار نظر متخصصان اینستاگرام یا کاربران دیگر نامناسب طلقی شود، بدون این‌که حتی قانونی را زیر پا گذاشته باشد، بی هیچ هشدار و پیامی شادوبن می‌شود. شادوبن اینستاگرام در حقیقت به منظور جلوگیری از نمایش و اشتراک محتوای نامناسب انجام می‌پذیرد. حال می‌خواهد محتوای شما یک تبلیغ ساده آژانس هواپیمایی باشد یا یک استوری شرح حال روزانه، در صورتی‌که اینستاگرام تشخیص دهد محتوای شما برای مشاهده عموم مناسب نبوده است، حساب شما شادوبن می‌شود. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، احتمال این‌که شما بدون تخطی از قوانین و سیاست‌های اینستاگرام شادوبن شوید، بسیار زیاد است. این موضوع را می‌توان با مرور محتواهایی که برای اینستاگرام نامناسب هستند، اما در هیچ یک دستوالعمل‌های اینستاگرام درج شده‌اند روشن کرد. محتوایی که حاوی تصاویر خشونت‌‌آمیز هستند از مهم‌ترین عوامل شادوبن هستند، اما به طور مشخص نیست چه تصاویری برای انتشار در اینستاگرام خشونت آمیز هستند. محتوای گرافیکی شوکه کننده باعث شادوبن شدن شما می‌شوند. مشخصا از این دست محتوا نیز نمونه‌ای در دسترس نیست.محتوای جنسی که شامل تصاویر برهنه افراد می‌شود، پست‌هایی که در آن‌ها اطلاعات غلط و نادرست علمی اشتراک گذاری می‌شوند، ارسال هرزنامه برای سایر کاربران نیز از مهم ترین عوامل شادوبن است. به عنوان مثال اگر مطلبی با عنوان گردهمایی ضد واکسن‌ها در اینترنت منتشر شود، تعدادی از آن پست‌ها شادوبن می‌شوند و تعدادی دیگر به راحتی توسط هزاران کاربر اشتراک گذاری می‌شود. اکنون که با مفهوم شادوبن آشنا شده‌اید می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه برای شما گردآوری شده‌اند دریابید که آیا شادوبن شده‌اید یا خیر. یک پست جدید ایجاد کنید و در قسمت کپشن یا کامنت از محبوب ترین هشتگ‌ها استفاده کنید. حال می‌توانید با بررسی insights دریابید که آیا شادوبن شده‌اید یا خیر، به عنوان مثال، اگر تعداد فالوورهای شما در هفت روز گذشته کاهش یافته است و شاهد افت تعامل فالوورهای خود هستید، احتمال اینکه شادوبن شده باشید بسیار زیاد است. علاوه بر این لازم است هشتگ‌هایی که مدت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهید را تک به تک بررسی کنید. احتمال این‌که یک یا دو تا از هشتگ‌های شما توسط اینستاگرام مسدود شده باشند بسیار زیاد است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
چگونه در لیست پیشنهادی اینستاگرام قرار نگیریم؟

شادوبن اینستاگرام (shadowban) چیست

شادوبن اینستاگرام و روش‌های جلوگیری از آن

تا اینجا متوجه شدیم که اینستاگرام با دلایل مختلفی حساب‌های کاربری را شادوبن می‌کند. با فالو با ما روش‌های جلوگیری از شادوبن اینستاگرام را با هم مرور می‌کنیم:

  • ربات‌های اینستاگرام غیرکاربردی و مضر هستند. به فهرست فالوورهای اینستاگرام مراجعه کنید و تمامی حساب‌هایی که احتمال می‌دهید ربات هستند را بی‌هیچ تردیدی حذف کنید. برای حفظ اعتبار حساب‌ کاربری‌تان لازم است ربات‌های اینستاگرام را شناسایی و پاک کنید.
  • از هشتگ‌هایی ممنوعه اینستاگرام استفاده نکنید. اگر پس از انتشار یکی از پست‌های‌تان با پیام «پست اخر شما با #uyu پنهان شده است»، بدانید که حتما از یکی از هشتگ‌های ممنوعه اینستاگرام استفاده کرده‌اید.
    هشتگ‌های مرتبط را شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کنید. اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد حداکثر از ۳۰ هشتگ به زبان‌های مختلف استفاده کنید. با این وجود توصیه می‌شود به هیچ عنوان این تعداد را بکار نگیرید و تنها چند هشتگ پرطرفدار و معتبر را که با محتوای پست‌های و استوری‌های شما مرتبط هستند بکار ببرید.
  • برای دریافت کامنت از ربات‌های اینستاگرام استفاده نکنید. توجه داشته باشید که تعداد کم کامنت‌های واقعی اعتبار بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند.
    لایک‌ها و ارسال پیام‌های مستقیم را مدیریت کنید. در صورتی که بیش از ۱۰۰ پست را لایک کنید و برای بسیاری از افراد پیام مستقیم ارسال کنید، این استراتژی باعث افزایش تعامل و ارتباط شما با کاربران دیگر نمی‌شود، برعکس اینستاگرام شما را با ربات اشتباه خواهد گرفت و شما را شادوبن خواهد کرد.
  • بیش از ۴۰ نفر را در یک روز فالوو نکنید. با وجود این‌که تصور می‌شود فالوو کردن کاربران دیگر و فالوو بک گرفتن موجب افزایش فالوور می‌شود، اما بد نیست بدانید که این استراتژی در حال حاضر منسوخ و غیر کاربردی است. فراموش نکنید که این تکنیک شما در مرز شادوبن شدن قرار می‌دهد.
  • برای جلوگیری از شادوبن شدن چند روز اینستاگرام استفاده نکنید. ممکن است بدون انجام هیچ کار اشتباهی احساس کنید که شادوبن گریبان شما را گرفته است. فرقی نمی‌کند که به شادوبن شدن خود شک داشته باشید و یا از این موضوع مطمئن باشید، به خودتان کمی استراحت دهید و حداقل ۴۸ ساعت وارد اینستاگرام نشوید.
  • قوانین و سیاست‌های اینستاگرام را با دقت مطالعه کنید. بسیاری از ما دستورالعمل‌ها و باید و نبایدهای رسانه‌های اجتماعی را مطالعه نکنیم و با خیال آسوده تیک تأیید می‌کنیم را می‌زنیم و وارد پلتفرم می‌شود. یک بار برای همیشه با دقت کامل قوانین اینستاگرام را مرور کنید تا با تخطی از آن‌ها دچار شادوبن نشوید.

 

نوشتن دیدگاه